Wat is een slijtlaag?
Een slijtlaag is een dunne laag gebroken steenslag, ook wel split genoemd, die met behulp van een kleeflaag van bitumen of epoxy op een bestaande betonverharding gekleefd wordt. Deze worden aangebracht om het onderliggende oppervlak in goede conditie te behouden en een veilig stroef oppervlak te creëren.
Waarom wordt een slijtlaag aangebracht?
Een slijtlaag wordt om verschillende redenen aangebracht. Een slijtlaag kan dienen om scheurtjes en oneffenheden op te vullen in het beton. Wanneer scheurtjes en oneffenheden zich namelijk vullen met water, zet bij vocht dit water uit waardoor het beton beschadigd. Ook zorgt een slijtlaag ervoor dat de levensduur van het oppervlak verlengd wordt.
Voordelen van een slijtlaag:
- Beschermt de ondergrond tegen vocht en vuil
- Maakt de ondergrond (beter) bestand tegen zware belasting
- Verlengt de levensduur van de ondergrond
- Heeft een anti-slipwerking wat de veiligheid bevordert
Waar kom je slijtlagen tegen?
Slijtlagen worden aangebracht op verschillende ondergronden. Door bijvoorbeeld een fietspad te voorzien van een slijtlaag, ontstaat er een veiligere situatie voor fietsers bij gladheid. Om dezelfde veiligheidsreden wordt een slijtlaag op beton en asfalt aangebracht. Slijtlagen zie je vaak bij:
- Voet- en fietspaden
- Bruggen, vlonders en aanlegsteigers
- Wegdekken
- Wandelgalerijen
- Aanlegsteigers
- Hellingsbanen van parkeergarages
Een slijtlaag aanbrengen hebben de specialisten van ProNed al veelvuldig gedaan. Een prachtig voorbeeld van een isolerende, slijtvast, anti-slip slijtlaag is die op de circulaire brug op het Floriadeplein in Almere.
Daarnaast hebben we alleen al in Almere ook diverse slijtlagen aangebracht in o.a. parkeergarages en op fiets- en wandelbruggen.
Bekijk alle projecten
Welke soorten slijtlagen zijn er?
We hebben jarenlange ervaring met het aanbrengen van verschillende soorten slijtlagen. Een daarvan is een bitumen slijtlaag. Deze slijtlaag wordt vaak ingezet voor fietsbruggen. Deze slijtlaag is namelijk minder geschikt voor zwaar verkeer.
Een andere optie is een epoxy slijtlaag. Deze wordt toegepast op betonnen, stalen en houten bruggen. En polyurethaan slijtlagen. Ook deze zijn in te zetten voor het zwaardere verkeer. Een polyurethaan slijtlaag is wat flexibeler dan een epoxy slijtlaag. Wij maken gebruik van de producten van Arturo, HIM, Latexfalt en MAVRO International, die allemaal BRL K19143 gecertificeerd zijn.
Slijtlaag voor beton, hout en staal volgens KIWA-beoordelingsrichtlijn BRL K19143
Deze producten zijn bestemd om te worden toegepast in slijtlaagconstructies op bereden en/of belopen betonnen, houten, stalen en bitumineuze ondergronden van kunstwerken. Tevens moeten de producten voldoen aan de milieuwetgeving (het product moet vrij zijn van Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen (PAK)), de ARBO-wet en het Bouwstoffenbesluit om in aanmerking te komen voor een productcertificaat BRL K19143. De gemiddelde hechtsterkte tussen de onderlinge lagen en/of de ondergrond van drie metingen moet minimaal 1,5 N/mm2 bedragen.
Kenmerken slijtlagen
Slijtlagen kennen verschillende kenmerken zoals dat deze slijtvast zijn. Bovendien hebben ze een anti-slipwerking wat de veiligheid bevordert. Slijtlagen harden snel uit waardoor de bijvoorbeeld fietspaden weer snel in gebruik kunnen. Tevens zijn slijtlagen chemisch resistent en dus bestand tegen:
- Diesel;
- Smeerolie;
- Benzine;
- Dooizouten;
- Kerosine;
- En nog veel meer!
Instrooien slijtlaag beton en andere oppervlakken
Voor de afwerking van de slijtlaag gebruiken we instrooimateriaal. Afhankelijk van het oppervlak kiezen we voor een bepaalde grofheid van het materiaal. Meestal heeft het een grootte van C4. Vuurgedroogd zand, mandurax of bauxiet zijn veelgebruikte materialen waarmee ProNed de slijtlaag mee “vol en zat” afstrooit. Daarnaast besteden we ook aandacht aan de uitstraling, de rollaag én het instrooimateriaal zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar.